Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika českého jazyka

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNC3C024A

Sylabus

Náplní seminářů budou následující témata + související výukové situace (viz https://kcj.pedf.cuni.cz/PEDFKCJ-46.html) 1. Komunikačně-funkční přístup a konstruktivismus ve výuce mateřského jazyka 2.

Obecné výklady o jazyce (výukové situace č. 81–90) 3. Pravopisná kompetence (výukové situace č. 72–80) 4.

Foneticko-fonologická kompetence (výukové situace č. 1–5) 5. Morfologická kompetence (výukové situace č. 21–40) 6.

Lexikální kompetence (výukové situace č. 6–14) 7. Slovotvorná kompetence (výukové situace č. 15–20) 8.

Syntaktická kompetence (výukové situace č. 41–60) 9. Stylistická kompetence (výukové situace č. 61–71) 10.

Komplexní receptivní jazykové činnosti 11. Komplexní produktivní jazykové činnosti 12.

Hodnocení ve výuce českého jazyka

Anotace

Cíl předmětu: Studenti si osvojí didaktické postupy vedoucí k rozvoji komunikační kompetence žáka základní a střední školy na základě uvědomělého osvojení jazykových jevů a za zohlednění žákovy prekonceptuální výbavy. Obsahem budou jednotlivé jazykové kompetence, usouvztažněné v komplexní řečové činnosti, na něž bude kladen provořadý důraz, stejně jako na didaktickou zručnost rozvíjet u žáků schopnost funkční komunikace v jednotlivých komunikačních sférách. Metodicky se bude vycházet z poznatků činnostního učení, prvků konstruktivismu a kognitivně-komunikačního přístupu, výuka bude využívat i současných trendů didaktických kazuistik a východisek transdisciplinární didaktiky. Témata

1. Pravopisná kompetence

2. Foneticko-fonologická kompetence

3. Morfologická kompetence

4. Lexikální kompetence

5. Slovotvorná kompetence

6. Syntaktická kompetence

7. Stylistická kompetence

8. Pragmatická kompetence

9. Mediální gramotnost

10. Komplexní receptivní a produktivní jazykové činnosti

11. Hodnocení v českém jazyce

12. Jazyková gramotnost