Jedná se o integrovaný p ředmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: doc. PhDr.
Pavla Chejnová, Ph.D.; doc. PhDr.
PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D., prof.
PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., Mgr. et Mgr.
Martin Janečka, Ph.D. Předmět navazuje na osvědčený a vyhledávaný předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk (OB2303V13) vyučovaný katedrou českého jazyka (prof. Šmejkalová - 50 %) a katedrou psychologie (doc.
Kucharská - 50 %). Studentům, kteří si zapíší předmět Psycholingvistika a specifické poruchy učení jako edukační problém českého jazyka, doporučujeme, aby si předmět Žáci se specifickými poruchami učení ve vyučovacím předmětu český jazyk, který v plném plánu otevíráme jako volitelný, zapsali jako doplňující.
Témata: 1) Vývoj jazykových schopností a dovedností v předškolním a školním věku. 2) Specifické poruchy učení, specificky narušený vývoj řeči a jazyka, jazykové roviny a jejich vztah ke školním dovednostem, zejména v českém jazyce. 3) Neuropsychologické přístupy, afázie, zobrazovací metody – k čemu jsou poznatky využitelné pro učitele. 4) Diagnostika specifických poruch učení a specificky narušeného jazyka a řeči – porozumění zprávám z pedagogicko-psychologických poraden jako podklad pro přípravu podpůrných opatření. 5) Inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán, hodnocení žáků. Podpora žáků v českém jazyce. 6) Typické projevy jazykových komunikátů a práce s nimi u žáka na 2. a 3. stupni, komplexní jazyková analýza komunikátů.
Očekávané výstupy v kurikulu základní a střední školy, modifikace kurikula pro žáka se SPU, kompenzační strategie při zvládání SPU z hlediska kognitivních procesů.