Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika informační a komunikační technologie 02

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNI1I106A

Sylabus

Digitální technologie hrají významnou roli v rozviji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě. Učitel ICT předmětů by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě

Předmět se zaměří na:1) metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací;2) úlohu čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat a informací.Témata:1. Digitální technologie jako nástroj pro vizualizaci informací v informaticky zaměřených předmětech,2. Digitální technologie jako nástroj pro řešení různých typů problémů v informaticky zaměřených předmětech,3. Digitální technologie jako nástroj pro kreativní činnost v informaticky zaměřených předmětech.

Anotace

Digitální technologie hrají významnou roli v rozvoji vizuální gramotnosti člověka. Ohromné množství informací člověk získává právě ve vizuální podobě.

Výzkumy ukazují, že uživatelé digitálních zdrojů nečtou v tradičním slova smyslu, že čtou jinak. Dokážou žáci číst informace z digitálních vizuálních zdrojů? Jak učit žáky číst informace z takových zdrojů? Elektronické publikování klade velký důraz na to, aby informace byly strukturované, multimediální, interaktivní a sestávaly z vizuálních prvků.

Dokážou žáci tvořit srozumitelné digitální materiály, dokážou prezentovat fakta, procesy, své závěry ve vizuálně srozumitelné podobě s využitím digitálních nástrojů? Vizuální gramotnost je významná i pro rozvoj informatického myšlení žáků. Jak utvářet dovednost žáků rozložit problém na logicky uspořádané podproblémy, uspořádat je do struktury a tyto struktury vizuálně zobrazit v podobě schémat algoritmů? Učitel by měl jednak umět pro potřeby výuky informaticky zaměřených předmětů vytvářet a používat materiály v grafické, resp. vizuální podobě, jednak by měl učit žáky číst informace z vizuálních materiálů a rozvíjet jejich schopnosti zaznamenávat ve vizuální podobě.

Předmět se zaměří na: 1) metodické přístupy k využití digitálních technologií ke zpracování a vizualizaci dat a informací; 2) úlohu čtenářské, vizuální a matematické gramotnosti a kreativní činnosti při využívání digitálních technologií k prezentování dat, informací a zobrazování procesů. 3) navrhování metodických postupů, jak s využitím digitálních prostředků rozvíjet informatické myšlení žáků, zobrazovat a číst algoritmické postupy.