Komparativní metoda, srovnávací pedagogika jako obor.
Vývoj srovnávací pedagogiky, její význam pro vzdělávací politiku a praxi.
Výzkumné pole a typy výstupů s příklady.
Mezinárodní organizace - UNESCO, OECD, WCCES, IEA, EU, SB, MMF jejich přínos, významné publikace a zdroje informací.
Globalizace a paradigmatické změny ve vzdělávání v 21. století.
Typologické rozdíly ve vzdělávacích systémech v Evropě a utváření společného prostoru vzdělávání.
Specifika vzdělávacích systémů v zemích Visegrádu a jejich vzrůstající diverzita, strukturální změny, financování školství, učitelská profese
Předmět poskytuje vhled do teorií, metod a funkcí srovnávací pedagogiky. Seznamuje s přínosem mezinárodních organizací a institucionální bází srovnávací politiky.
Zaměřuje se na proces globalizace a jeho důsledky vzdělávání. Uvádí do srovnávacího studia vzdělávacích systémů, typologie a specifika evropských vzdělávacích systémů.
Zvláštní pozornost věnuje komparaci vzdělávacích systémů ve střední Evropě a procesu jejich transformace.