Cílem kurzu je seznámit posluchače - studenty navazujícího magisterského studia učitelství pro ZŠ a SŠ s problematikou specifických vývojových poruch učení - od teoretických aspektů až k otázkám, které vstupují do zajištění vzdělávání žáků s těmito vývojovými obtížemi.
Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch učení, přičemž bude zdůrazněn vývojový kontext SPU a chování. SPU jsou prezentovány jako problém současné kognitivně a psycholingvisticky orientované psychologie.
Hlavní pozornost je věnována jednotlivým poruch ám učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie) - bude popsán klinický obraz a principy diagnostiky jednotlivých poruch. Dále přístupy učitele v hodinách českého jazyka, cizích jazyků a v dalších předmětech, dále toleranci obtíží, hodnocení žáků s SPU a reedukačním metodám. Budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace - vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.
Ke kurzu jsou k dispozici studijní opory. Heslo pro vstup do studijních opor je sdělováno studentům v rámci blokové výuky. https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2094#section-1