V kurzu bude věnována pozornost následujícím tématům:
· Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.
· Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.
· Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky.
· Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.
· Narušené vztahy ve skupině, šikana.
· Dívky a chlapci ve skupině.
· Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj.
· Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání.
· Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.
· Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.)
· Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání.
· Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících.
· Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina.
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie.
Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.