1. Kurikulum a jeho formy. Definice kurikula. Různé způsoby vymezování obsahu vzděláv ání (učební plán a osnovy, výstupy, standardy). Projektované, realizované, osvojené kurikulum.
2. Výběr a strukturování učiva z pohledu filozofie výchovy. Minulé, přítomné a budoucí jako tři zdroje učiva. Zprostředkující a vstřícný model tvorby kurikula.
3. Sociologický pohled na kurikulum. Skryté kurikulum, neutrální a kritické pojetí. Problematika genderu, multikulturality v oblasti kurikula.4. Příspěvky pedagogické psychologie k výběru a strukturování učiva. Rozdíly mezi behaviorálně a kognitivně orientovanými kurikuly. Žákovská pojetí učiva, jejich zjišťování a zohledňování při tvorbě kurikula. Teorie konceptuální změny.5. Kurikulum školního vzdělávání v perspektivě srovnávací pedagogiky. Vývoj přístupu k obsahu vzdělávání v rozvinutých zemích. Kurikulární hnutí šedesátých let
20. století a jeho krize, další vlny reforem. Vývoj kurikula v českém školství.6. Obsah vzdělávání v informační společnosti. Příklady současných kurikul v zahraničí.7. Kurikulární dokumenty regulující výuku v České republice. Současný stav – struktura rámcových vzdělávacích programů a způsob jejich implementace ve školní praxi. Výhody a rizika decentralizovaného kurikula. Struktura školních vzdělávacích programů, jejich tvorba, implementace, evaluace a úpravy. Extra-kurikulární aktivity.8. Učebnice a multimédia jako forma existence kurikula. Hodnocení a výběr učebnic.9. Přizpůsobení obsahu vzdělávání individuálním potřebám žáků.
The Czech schools enjoy high curricular autonomy and the teachers are provided many opportunities to choose the objectives and content of the instruction. But the school autonomy does not mean automatically the teacher agency, i.e. capacity and condition for the curriculum development.
The knowledge and skills for the curriculum analysis and development have not been included into the teacher training so far. This course and included activities shall contribute to filling this gap.
Fundamental concepts and approaches are explained and the guided experience with analysis of pupils‘ needs and naïve concepts is provided. Culminating activity is the development of a short curricular artefact.