Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postižením
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením
Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.
Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postižením
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postižením
Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace.
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postižením
Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu
This unit presents the field of early intervention from the perspective of a paediatrician. Paediatricians are the first experts who discover (diagnose) inborn or acquired difficulties a child faces after his birth.
The author describes the psychomotor development of a healthy child. Furthermore, unit 1 features one of the European models of paediatric care and it brings information on children with impairment from a medical point of view.