Charles Explorer logo
🇨🇿

Speciální pedagogika školního věku

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNS1S106A

Sylabus

Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku.

Současná legislativa.

Analýza podpůrných opatření.

Školy a školská poradenská zařízení.

Osobnost speciálního pedagoga.

Činnost asistenta pedagoga.

Mezinárodní klasifikace MKN-10, Klasifikace ICF (2001).

Diagnostika poruch chování dle MKN-10, diagnostické přístupy v zařízeních pro děti a mladistvé s poruchami chování.

Současná legislativa při řešení ústavní, ochranné výchovy, extrémních poruch chování.

Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace)

Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, žáky s odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

Anotace

Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje ve školním věku, typy znevýhodnění ve školním prostředí, edukace, školní podpora, speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita, školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty, stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, současná školská legislativa. Vzdělávání žáků se SVP, systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP, speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben.

Odlišnost v běžném školním prostředí - akceptace, nonakceptace. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.