Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku.
Současná legislativa.
Analýza podpůrných opatření.
Školy a školská poradenská zařízení.
Osobnost speciálního pedagoga.
Činnost asistenta pedagoga.
Mezinárodní klasifikace MKN-10, Klasifikace ICF (2001).
Diagnostika poruch chování dle MKN-10, diagnostické přístupy v zařízeních pro děti a mladistvé s poruchami chování.
Současná legislativa při řešení ústavní, ochranné výchovy, extrémních poruch chování.
Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace)
Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, žáky s odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.
Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje ve školním věku, typy znevýhodnění ve školním prostředí, edukace, školní podpora, speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita, školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty, stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, současná školská legislativa. Vzdělávání žáků se SVP, systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP, speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben.
Odlišnost v běžném školním prostředí - akceptace, nonakceptace. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.