Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Education of Adults and Seniors

Class at Faculty of Education |
OKNS1S109A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

BLOK 1

1. Fenomén dospělosti, pojetí dospělostí, sociální role a sociální status v kontextu dospělosti. Články Úmluvy o právech osob s postižením OSN, 2006 tematicky související s obdobím dospělosti. Strategické plány ČR týkající se osob s postižením v Č, aktuální témata vztahující se k období dospělosti.

2. Vzdělávání dospělých, celoživotní vzdělávání, formální a neformální vzdělávání dospělých, význam vzdělávání v období dospělosti, zásady, prostředky.

3. Zaměstnávání osob s postižením jako součást celoživotního vzdělávání – podpora osob se zdravotním postižením a zaměstnavatelů v ČR. Profesní příprava, přechod ze školy do zaměstnání, podporované zaměstnávání, tranzitní programy, invalidita – poslání a posuzování.

4. Sociální služby – poslání a principy. Hodnocení kvality sociální služby.

5. Svéprávnost – význam, poslání, právní úprava, proces, trendy v pojetí svéprávnosti. BLOK 2

6. Specifika vzdělávání studentů se sluchovým postižením na VŠ, podpůrná opatření.

7. Kultura neslyšících. Identita neslyšících. Neslyšící s velkým N. Tlumočnické služby pro neslyšící.

8. Právní úprava komunikace neslyšících v ČR. Problematika tlumočení z/do znakového jazyka. Etický kodex tlumočníka znakového jazyka. Tlumočník znakového jazyka, transliterátor znakované češtiny, vizualizátor mluvené češtiny. Centrum zprostředkování tlumočníků znakového jazyka. Neslyšící tlumočník. Umělecké tlumočení.

9. Presbyakuzie. Problematika tinnitu. Prevence sluchových vad v dospělém věku. BLOK 3

10. ADL (běžné denní aktivity) v životě dospělých osob s tělesným postižením, diagnostický význam ADL, samostatnost a nezávislost v dospělosti tělesně postiženého jedince, nástroje podpory.

11. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením. BLOK 4

12. Klasifikace osob se zrakovým postižením, charakteristika jednotlivých skupin zrakově postižených. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením.

13. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením, střediska zajišťující sociální rehabilitaci. Přehled péče o osoby se zrakovým postižením od narození do dospělosti.

14. Pomůcky pro zrakově postižené – neoptické pomůcky, optické pomůcky. Legislativní podmínky pro získávání optických a neoptických pomůcek.

15. Zrakové vady – etiologie zrakových vad, zrakové vady dospělého věku, projevy zrakových vad z hlediska speciálně pedagogické diagnostiky. BLOK 5

16. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prognóza, prevence).

17. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie (symptomatologie, diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prognóza, prevence).

18. Syndrom demence, symptomatologie, diagnostika, terapie, prognóza, prevence.

19. Logopedická péče při neurodegenerativních (progresivních) onemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti. BLOK 6

20. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek.

21. Násilná trestná činnost. Ochrana společnosti (ochranná léčba, specializovaná oddělení ve výkonu trestu odnětí svobody, zabezpečovací detence).

22. Bezdomovectví a systém péče o bezdomovce v ČR.