Tematické vymezení předmětu:
1. Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin.
2. Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby. Podpůrná opatření podle platné legislativy. Metodika zapojení žáků z etnických menšin do vzdělávání.
3. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb a poradenské služby u žáků z etnických menšin.
4. Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech.
5. Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi.
6. Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin.
Výuka v předmětu je zaměřena na specifika vzdělávání žáků z etnických menšin a žáků - cizinců, problematiku diskriminace etnických menšin ve vzdělávání, pozornost je věnována i jazykovým bariérám ve vzdělávání těchto žáků, problematice diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáků z etnických menšin a tématu multikulturality ve vzdělávání.