Základní osnovu předmětu tvoří tato témata:
1. Vymezení kategorie sociálního znevýhodnění. Specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.2. Sociální znevýhodnění a etnická příslušnost. Jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání. Inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
3. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách, přípravných ročnících.
4. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v základních školách, role pedagogů a poradenských pracovníků. Otevřené prostředí interkulturní školy.
5. Role asistentů pedagoga ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zahraniční inspirace – ethnic assistants.
6. Specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků.
7. Role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Příklady významných NNO aktivních v dané oblasti.
The course introduces the issue of education of children and pupils with social disadvantage. Attention is paid to the definition of the term "social disadvantage" and its possible connection with ethnicity, language and cultural barriers in education.
In the context od educational practise the emphasis is focused on support and compensatory measures in pre-school and school education of children from socially disadvantaged environment (pedagogical and special educational support, the support of pedagogical assistants, cooperation of teachers and pupil's families, cooperationof school and non-profit orhanizations).