Tematické vymezení předmětu: 1.Žáci - cizinci ve školách v ČR z hlediska zastoupení zemí původu a kulturních specifik. Školská legislativa a práva žáků z etnických menšin.2.Jazyková vybavenost žáků z etnických menšin a související dopady do vzdělávání. Etnolekt u romských žáků. 3.Žáci s odlišným mateřským jazykem a jejich speciální vzdělávací potřeby.
Podpůrná opatření podle platné legislativy. 4.Metodika zapojení žáků z etnických menšin do sociálního kolektivu třídy a do vzdělávacích procesů. 5.Diskriminace, disproporční zastoupení žáků z etnických menšin ve vzdělávacích programech.6.Multikulturalismus a multikulturní vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a ve školní praxi. 7.Neziskové organizace aktivní v oblasti podpory žáků z etnických menšin.
Výuka v předmětu je zaměřena na problematiku vzdělávání žáků-cizinců, žáků s odlišným mateřským jazykem a žáků z etnických (národnostních) menšin v českých školách, pozornost je věnována také diagnostice vzdělávacích potřeb těchto žáků a obecné podpoře multikulturality ve školním prostředí.