Předmět zahrnuje výuku následujících témat:
1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.
2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.
3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP.
4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným zástupcem.
5. Doporučená struktura IVP.
6. Základní terminologie k problematice individuálně vzdělávacích plánů (IVP) pro zdravotně znevýhodněné osoby. Zásady pro vypracování (IVP).
7. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory.Zkušenosti z České republiky i ze zahraničí.
8. Individualizace a diferenciace ve škole.
9. Individualizace a diferenciace edukačních postupů při vyučování. Projekty k individualizaci a diferenciaci.
Předmět připravuje studenty speciální pedagogiky v postupech individualizace procesu učení a vyučování žáků se SVP. Připravuje je na přípravu a zpracování IVP jako živého dokumentu a vodítka pro realizaci podpůrných opatřeních ve spolupráci s předmětovými pedagogy, rodiči a asistenty pedagoga.