Hlavní témata předmětu:
1. Vznik a vývoj andragogického myšlení; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení se
2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých
5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989
6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání
7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých
8. Náboženská a duchovní výchova dospělých; možnosti resocializace a reedukace dospělých
9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých)
11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě
12. Andragogický výzkum a andragogická metodologie
The course apprises students with basic andragogical terminology, historical development of adult education and topics of contemporary andragogical discourse. It puts the issue of adult education and learning into a broader cultural, sociological, economic and political context.
It characterizes applied and border andragogical disciplines with emphasis on professional, leisure and civic education of adults. The course presents principles, methods and bases of adult educator's work and its role in relation to qualification requirements.
Adult learning in the European context is seen as a key pillar of the successful development of individuals and society.