Hlavní témata předmětu:
1. Základní kategorie a komponenty edukačních teorií
2. Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika)
3. Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti
4. Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku
5. Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální)
6. Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski)
7. Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi
8. Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost
21. století
9. Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze)
10. Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých
Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých.
Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se.