Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie vzdělávání dospělých

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNU1U107A

Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.           Základní kategorie a komponenty edukačních teorií

2.           Teorie vzdělávání dospělých (předmět, místo v soustavě andragogických věd, účel, funkce, systematika)

3.           Vzdělávání, vzdělanost a vzdělavatelnost dospělých ve společnosti

4.           Historicko-společenská východiska procesů vzdělávání dospělých v Česku

5.           Všeobecné teorie výchovy a vzdělávání (akademické, sociokognitivní a kognitivně psychologické, spiritualistické a personalistické, technologické, sociální)

6.           Vybrané teoretické přístupy ke vzdělávání dospělých (Rogers, Brookfield, Mezirov, Jarvis, Knowles, Kirkpatrick, Kolb, Kulich, Malewski)

7.           Analýza vybraných andragogických teorií s přihlédnutím k současné praxi

8.           Teorie celoživotního učení a vzdělávání (formální, neformální vzdělávání a informální učení dospělých), znalostní společnost

21. století

9.           Vzdělávací politiky v teorii a praxi vzdělávání dospělých (národní a mezinárodní dimenze)

10.        Aktuální otázky v andragogickém výzkumu vzdělávání dospělých

Anotace

Cílem výuky předmětu je, aby si studenti osvojili vědomosti o filozofických a psychologických základech moderních teorií vzdělávání dospělých, o společensko-ekonomických souvislostech aplikace vybraných teorií vzdělávání v andragogické praxi a o aktuálních evropských trendech v celoživotním vzdělávání dospělých.

Studenti získají dovednosti adekvátní používání pojmového aparátu v komunikaci o procesech vzdělávání dospělých a identifikaci projevů vybraných teoretických přístupů v praxi vzdělávání dospělých. Upevní si postoje k aktivizaci potenciálu dospělých učících se pro celoživotní vzdělávání a učení se.