Hlavní témata předmětu:
1. Informační technologie Pojem informační technologie a jejich význam. Role informačních technologií v procesu digitalizace. Vize digitálního vzdělávání, cíle strategie digitálního vzdělávání. Indikátory úspěchu digitalizace. Role informačních technologií ve vzdělávání.
2. Využití informačních technologií ve vzdělávání Využití informačních technologií z pohledu vzdělávací organizace. Využití informačních technologií z pohledu klienta vzdělávací organizace (studentů, žáků, učících se dospělých). Procesy ve vzdělávání a jejich digitalizace. Kritéria úspěšnosti využívání informačních technologií.
3. Digitální gramotnost Vymezení digitálních kompetencí v publikaci Evropské komise DIGCOMP. Práce s informacemi a digitálními technologiemi. Digitální kompetence v praxi: analýza rámců.
4. Zavádění informačních technologií, projektové řízení Nastavení IT projektu, určení rolí, analýza problémů, důležitost popisu procesu. Metody řízení IT projektu (agilní přístupy, zapojení studentů). Kritéria úspěšnosti, ROI, dopad na rozvoj školy, kybernetická bezpečnost, GDPR. Ukázkové případy, chybné a správné přístupy, praktické rady při stanovení cílů projektu.
5. Digitální technologie ve vzdělávání Pojem digitalizace a jeho význam. Přehled digitálních technologií. Trendy digitáln ích technologií. Kritický pohled na digitální technologie. Swot analýza potřeb digitalizace. Další techniky analýzy procesů vzdělávací organizace
6. Kritický pohled na využívání informačních technologií Výhody, nevýhody, tvorba programů a projektů digitalizace, strategie zavádění IT technologií, agilní strategie, používané techniky, realizace projektů digitalizace. Aplikace v oblasti vzdělávání. Rozbor kritických názorů na digitalizaci a na zavádění IT pro vzdělávací organizace, zamyšlení a diskuse.
7. Podpora informačních systémů a podpora digitalizace Zajištění a financování digitalizace. Tvorba „business case“, výpočet ROI a ROE dle Kirkpatrickova modelu. Vytváření prostředí podporující digitalizaci ve vzdělávání, omezení byrokracie.
8. Praktické využití informačních technologií I Využití platformy mobilních aplikací ve výuce a v samostudiu. Práce s tabletem. Virtuální realita. Využívání informačních systémů pro vzdělávací organizace, cloudové řešení vs klasické systémy, data mining. Vzdálené/virtuální experimenty a laboratoře včetně příkladů jejich tvorby.
9. Praktické využití informačních technologií II IT a tvořivost, inovativní projekty, platformy Lego robotics, Appinventor, obsah výuky IT. Počítačové a mobilní herní platformy. Modelování reality. Digitalizace ve vzdělávacích programech.
10. Praktické využití informačních technologií III Nová média, internet, sociální sítě, cloudové služby, informační systémy. Atraktivita vzdělávací organizace. Otevřené vzdělávací systémy. Online výukové portály. Digitalizace procesu učení a vyučování. Kompetence potřebné k úspěšné seberealizaci každého jedince v digitálním světě. Fenomén Khan Academy.
11. Kyberbezpečnost Bezpečnost v digitálním světě. Úvod do Kryptografie. Úskalí spravování dat. Zákon o kybernetické bezpečnosti a GDPR, jejich dopady na vzdělávací organizace.
12. Vzdělávací paradigmata a moderní koncepce vzdělávání Virtuální prostředí a vzdělávání, e-learning: historie, vývoj, nové trendy, základní koncepce programování, specifika a strategie tvorby e-content, mobilní aplikace, BYOD, gamifikace, IoT, smart technology, 3D tisk aj.
The course deals with the effective use of information technology in various processes in the field of education and familiarizing yourself with the capabilities of current IT platforms. The aim is to understand information technologies, to learn how to use them effectively and to implement them systematically in the process of digitization in education.
The course is devoted to individual platforms, their use in practice and their implementation in terms of project management. It focuses on the use of individual digital technologies such as the Internet, intranet, mobile devices, social networks, video, digital processes and cybersecurity.
The content of the course is not only an understanding of information technologies and their practical use, but also the art of adequate formation and an efficient digital environment, enabling all participants to work faster and more securely with data, applications, and available modern digital platforms in the areas of education, digital communications and the use of current software solutions.