Hlavní témata předmětu:
1. Teorie a praxe lidského kapitálu, vývoj vzdělávání jako kvartérního/znalostního sektoru ekonomiky, znalostní management a pracovní potenciál/limity; systémový a strategický přístup
2. Ekonomická hodnota vzdělání a význam dalšího profesního vzdělávání; konkurenceschopnost jedince a organizace; Průmysl
4.0, digitalizace a robotizace
3. Systém dalšího profesního vzdělávání v ČR a jeho dílčí prvky podle platné legislativy (rekvalifikace, vzdělávání úředníků veřejné správy, pedagogických pracovníků, středních zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků)
4. Další profesní vzdělávání dospělých v organizacích – modely, strategie a trendy
5. Cyklus vzdělávání: identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace, hodnocení výsledků; efektivita dalšího vzdělávání (Kolbův a Kirkpatrickův model)
6. Motivace pracovníků k dalšímu profesnímu vzdělávání – metody, efektivita a trendy
7. Učení na pracovišti a pro pracoviště, moderní trendy ve vzdělávacích informačních a komunikačních technologií; předávání a sdílení znalostí v rámci organizace
8. Kvalifikační a rekvalifikační vzdělávání (Národní soustava kvalifikací a povolání) – systém, národní strategie, možnosti financování a evropský kontext
9. Financování a legislativa dalšího profesního vzdělávání v ČR a EU
10. Dopady globalizačních a internacionalizačních procesů na kvalifikace a kompetence pracovníků (vývoj a struktura trhu práce, anticipace z hlediska vzdělanostní struktury, aktivní politika zaměstnanosti)
11. Vzdělávání a rozvoj talentovaných pracovníků a specialistů – talent management, řízení kariéry a systémové řízení kariér
12. Vzdělávání a rozvoj manažerů (specifika vzdělávání, jeho význam, koncepty a systémy, řízení manažerského rozvoje, manažerské vzdělávání MBA a další).
Předmět se zabývá problematikou teorie a možnostmi realizace dalšího profesního vzdělávání dospělých v organizacích. Důraz je kladen na kulturní, psycho-sociální a ekonomická hlediska.
Pozornost je věnována teorii lidských zdrojů, teorii lidského kapitálu, znalostnímu managementu, učící se organizaci a talent managementu. Zásadní je nastavení efektivního systému vzdělávání v organizaci s patřičnou podporou strategie organizace a motivací pracovníků.
Cyklus zahrnuje analýzu jednotlivých kroků v návaznosti na podnikovou strategii: identifikaci vzdělávacích potřeb, plánování a realizaci, monitoring, hodnocení výsledků a měření efektivity dalšího vzdělávání.