Hlavní témata předmětu:
1. Teorie a praxe lidského kapitálu, vývoj vzdělávání jako kvartérního/znalostního sektoru ekonomiky, znalostní management a pracovní potenciál/limity; systémový a strategický přístup
2. Ekonomická hodnota vzdělání a význam dalšího profesního vzdělávání; konkurenceschopnost jedince a organizace; Průmysl
4.0, digitalizace a robotizace
3. Systém dalšího profesního vzdělávání v ČR a jeho dílčí prvky podle platné legislativy (rekvalifikace, vzdělávání úředníků veřejné správy, pedagogických pracovníků, středních zdravotnických pracovníků, sociálních pracovníků)
4. Další profesní vzdělávání dospělých v organizacích – modely, strategie a trendy
5. Cyklus vzdělávání: identifikace vzdělávacích potřeb, plánování a realizace, hodnocení výsledků; efektivita dalšího vzdělávání (Kolbův a Kirkpatrickův model)
6. Motivace pracovníků k dalšímu profesnímu vzdělávání – metody, efektivita a trendy
7. Učení na pracovišti a pro pracoviště, moderní trendy ve vzdělávacích informačních a komunikačních technologií; předávání a sdílení znalostí v rámci organizace
8. Kvalifikační a rekvalifikační vzdělávání (Národní soustava kvalifikací a povolání) – systém, národní strategie, možnosti financování a evropský kontext
9. Financování a legislativa dalšího profesního vzdělávání v ČR a EU
10. Dopady globalizačních a internacionalizačních procesů na kvalifikace a kompetence pracovníků (vývoj a struktura trhu práce, anticipace z hlediska vzdělanostní struktury, aktivní politika zaměstnanosti)
11. Vzdělávání a rozvoj talentovaných pracovníků a specialistů – talent management, řízení kariéry a systémové řízení kariér
12. Vzdělávání a rozvoj manažerů (specifika vzdělávání, jeho význam, koncepty a systémy, řízení manažerského rozvoje, manažerské vzdělávání MBA a další).
The course deals with the issue of theory and the possibilities of implementing further vocational education of adults in organizations. Emphasis is placed on cultural, psycho-social and economic aspects.
Attention is paid to the theory of human resources, the theory of human capital, knowledge management, learning organizations and talent management. It is essential to set up an effective system of education in the organization with appropriate support of the organization's strategy and motivation of employees.
The cycle includes an analysis of individual steps in connection with the company's strategy: identification of educational needs, planning and implementation, monitoring, evaluation of results and measuring the effectiveness of further education.