Charles Explorer logo
🇨🇿

Kompetence ve vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNU1U124B

Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.      Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence

2.      Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu

3.      Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe

4.      Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání)

5.      Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání

6.      Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání

7.      Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů

8.      Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty

9.      Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání

10.   Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM)

11.   Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu

12.   Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkční a klíčové kompetence manažera). Osobnost, kompetence a kvalifikace manažera

Anotace

Předmět seznámí studenty s historií a vývojem kompetenčního přístupu v edukačních vědách a v teorii řízení. Dále představí možnosti rozvoje aplikace kompetencí a klíčových kompetencí do systému a struktury organizace.

Téma bude dáno do širších sociálních a ekonomických souvislostí a představeno jako součást celoživotního učení a vzdělávání s důrazem na rozvoj a řízení lidských zdrojů (učební cíle, nový obsah školního vzdělávání, kurikulární reforma, evaluace učení na základě získávání a rozvíjení klíčových kompetencí). Cílem je také představit strukturu, znaky, zdroje a druhy kompetencí, jejich začlenění do procesu celoživotního vzdělávání a učení.

Kompetence (a klíčové kompetence) se staly v poslední době důležitým nástrojem zaměstnanosti, konkurenceschopnosti, ekonomického růstu a potenciálu rozvoje jednotlivých organizací, společnosti, ale i samotných jednotlivců. Část výkladu bude věnována kompetencím v rozvoji a řízení lidských zdrojů, manažerským kompetencím, kompetenčním profilům a modelům (tvorbě a zavádění do praxe) a řízení podle kompetencí (CBM). Ve výuce budou využity interaktivní metody, vedoucí k posílení kritického a strategického myšlení studentů.