Úvod do předmětu, základní lékařská terminologie.
Anamnéza a subjektivní příznaky nemoci (význam a struktura anamnézy, nejčastější subjektivní příznaky a jejich příčiny, simulace, disimulace, agravace).
Objektivní příznaky nemoci (obecná klasifikace, objektivní příznaky nemocí kardiovaskulárních, respiračních, gastrointestinálních, urogenitálních, endokrinních a neurobehaviorálních).
Fyzikální vyšetření a funkční vyšetření jednotlivých systémů (techniky fyzikálního vyšetření, funkční vyšetření plic, EKG, funkční vyšetření ledvin, EEG, EMG).
Vyšetření krve a moči (účel vyšetření, krevní obraz, diferenciál, sedimentace, biochemické vyšetření, vyšetření krevní srážlivosti, vyšetření moči).
Mikrobiologické vyšetření (účel vyšetření, hlavní zásady a příklady bakteriologického, virologického, mykologického, parazitologického a sérologického vyšetření, ATB rezistence).
Zobrazovací metody v lékařství (základní principy a využití skiagrafie, počítačové tomografie, magnetické rezonance, radionuklidových metod, ultrazvuku a endoskopie).
Screening v medicíně (definice, princip, význam, novorozenecký screening, dítě s chronickým onemocněním, screening nádorových onemocnění, příklady).
Základy farmakologie (základní pojmy, příbalový leták, způsoby aplikace, lékové skupiny, obecná pravidla užívání léků, léky pro akutní stavy).
Úrazy a intoxikace u dětí a mladistvých (příčiny, rozdělení, výskyt v závislosti na věku, klinické projevy, prevence).
Předmět staví na důkladných znalostech ze somatologie. Jeho cílem je seznámit studenty s postupy používanými při lékařském vyšetřování pacienta či klienta, tedy např. s anamnézou, fyzikálním vyšetřením a vyšetřovacími metodami.
Charakter a výběr učiva je přizpůsoben potřebám budoucích učitelů výchovy ke zdraví, jejichž zdravotní gramotnost musí mít též určitý přesah do klinické oblasti s kompetencí odlišovat od pojmu medicínská gramotnost. Cílem předmětu je poskytnout studentům nezbytné informace sloužící jako poznatková báze klinické propedeutiky pro učitele výchovy ke zdraví.