Úvod do metodologie společenskovědního výzkumu – základní metodologické koncepty, terminologie, výzkumné strategie a metody.
Náležitosti výzkumného projektu – formulování výzkumného problému a výzkumných otázek, volba vhodné výzkumné strategie a nástroje sběru dat, vhodné metody analýzy dat.
Specifika kvantitativního přístupu – formulace a ověřování hypotéz, longitudinální výzkum, experiment.
Specifika kvalitativního přístupu – formulace výzkumné otázky, zakotvená teorie, případová studie, metody analýzy a interpretace dat.
Akční výzkum – přehled hlavních přístupů, ukázky vybraných akčních výzkumů a srovnání jejich silných a slabých stránek.
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi zkoumání vybraných jevů ve vzdělávání. Učitel dnes a denně stojí před řadou otázek a mnozí lidé nabízejí odlišné odpovědi. Věda a výzkum pak jsou v současnosti mnohdy považovány za objektivního rozhodčího, ke kterému upíráme zraky. Jak ale výzkum může odpovídat na řadu otázek, kter é si kladou učitelé, rodiče, tvůrci vzdělávací politiky či sami žáci? Například na následující otázky:
Jaké mají znalosti a dovednosti čeští žáci ve srovnání se zahraničím? Jak souvisí kvalifikace učitele s výsledky učení žáků? Je zadávání domácích úkolů žákům efektivní výukovou strategií? Jak měřit výsledky učení žáků a co je nejvíce ovlivňuje? Jak se měří klima školní třídy či celé školy? Jak rodiče volí školu a proč je to pro ně důležité? A kdo častěji volí odklad školní docházky?
V tomto kurzu si představíme řadu konkrétních výzkumných otázek užitečných pro učitele a několik odlišných výzkumů, které na ně hledaly odpověď. Vedlejším efektem pak je i vlastní seznámení studentů se zjištěními výzkumů o vzdělávání. Na příkladu těchto témat budeme vyvozovat základní metodologické poznání a mimo jiné si ukážeme přínosy i limity různých přístupů (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) a metod (dotazníky, pozorování, experiment), ale také příklady nevhodného zobecňování z dat, která to neumožňují. Studenty seznámíme s přístupy v komparativním i longitudinálním výzkumu a jejich přínosy (obojí, jak kvalitativním, tak kvantitativním). Dostaneme se k základům toho, co je znakem kvality, validity, reliability a proč jsou důležité. Kurz je tak základním úvodem do metodologie výzkumu pro studenty učitelství, na který je pak zapotřebí navázat kurzy dalšími, které již budou zaměřeny na způsoby provádění vlastních výzkumů (tvorbu výzkumného projektu – zpravidla jde o seminář k diplomové práci, a nabízíme i řadu volitelných kurzů zvlášť pro kvalitativní a zvlášť pro kvantitativní metody a analýzy dat).