Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele. Studující charakterizuje a uvede do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky. Prokáže znalost informačních zdrojů. Analyzuje modelové výukové situace s oporou o odbornou argumentaci, na příkladech vysvětlí postup plánování, realizace a evaluace výuky.
1. Přehled vstupních znalostí - pojmy. Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje.
2. Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování. Učebnicové materiály. Gramotnosti. Cíle ŠVP.
3. Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky.
4. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků. Plánování cílů. Funkce a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.
5. Modely výuky, výukové strategie, metody vyu čování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka.
6. Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka. Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování.
7. Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi. Podmínky k zakončení předmětu: Podmínkou zakončení předmětu je vypracování průběžných úkolů a splnění závěrečného testu.