Tematické okruhy: 1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles.
Působení Quintiliana. 2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais). 3.
Osobnost J. A.
Komenského a jeho vliv na pedagogické my šlení novověku. 4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner).
Osvícenství. 5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi. 6.
Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg. 7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda. 8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století. 9.
Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.
Předmět poskytuje zájemcům hlubší informace o činnosti významných osobností pedagogického myšlení (tzv. klasikové pedagogiky) od antiky až po 20. století včetně reformátorů na poli školství, a to v českých zemích i v mezinárodním kontextu. Pozornost je věnována také vlivu jejich výchovného působení i tvůrčí činnosti na další vývoj pedagogiky a školy jako vzdělávací instituce.
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům příležitost lépe porozumět významným postavám pedagogiky a školství od nejstarších dob až do současnosti.