Cílem kurzu je podpora rozvoje odborných kompetencí, znalostí, dovedností budoucích pedagogů v oblasti specifické školské primární prevence rizikového chování tak, aby je studenti mohli efektivně využít při své následné pedagogické práci s jednotlivci I se školní třídou. Účastníci kurzu budou umět identifikovat příčiny i hlavní projevy jednotlivých oblastí rizikového chování, dokáží navrhnout preventivní opatření v oblasti podpory minimalizace projevů rizikového chování, budou se orinetovat v efektivních preventivních programech rizikového chování, udělají si přehled I o možnostech externí spolupráce .
1. Úvod do problematiky - rizikové a problémové chování v kontextu pedagogické práce.
2. Definování základních pojmů v oblasti rizikového chování
3. Mutlifaktoriální etiologie rizikového chování - systemický přístup
4. Reflexe příčin a dopadů rizikového chování žáků a studentů - rizikové a protektivní faktory
5. Představení hlavních oblastí rizikového chování v kontextu školy a jejich projevy
6. Prevence rizikového chování a její formy, úrovně
7. Efektivita primární prevence, evaluace preventivních programů
8. Legislativní podpora v oblasti rizikového chování
9. Možnosti i limity intervence pedagoga v oblasti řešení projevů rizikového chování
10. Spolupráce školy se sítí dalších organizac í - státního i neziskového sektoru
11. Příklady dobré praxe v oblasti prevence rizikového chování
12. Diskuze, dotazy, modelové situace