Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umo žníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků.
Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí.
Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním.
Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.