1. tematický celek Didaktické aspekty současného vývoje technologií · Vývoj didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus) · Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu · 3 úrovně technologického determinismu · Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů · Model TPCK a jeho implementace v praxi
2. tematický celek Od školy
1.0 ke škole
2.0 · Od Webu
1.0 k Webu
2.0 (rozdíly mezi webem
1.0 a
2.0, příklady z praxe, blog, podcast, video-konference, webináře, víceuživatelská prostředí, výukové hry · Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody) · Technologické souvislosti psychodidaktických koncepcí behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu · Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí podle Siemense a Downese · Vzdělávání v mracích, důsledky vybavení 1:1 · Proměny vzdělávacího prostředí (formální, neformální, informální)
3. tematický celek Technologie v neformálním a informálním vzdělávacím prostředí · Instruktivní a konstruktivní přístup podle Paperta · Převrácená třída (Khan Academy) · Projektová výuka (vyprávění digitálních příběhů) · Příklady úspěšných projektů (eTwinning, eLearning Awards) · eLearning ve virtuálním vzdělávacím prostředí · Problematika sdílení, remixu a právní souvislosti (Creative Commons) · Volně dostupné výukové zdroje a kurzy · Analýza formálních a neformálních výukových výsledků (Learning Analytics, badges)
4. tematický celek Sociální sítě ve výuce · Příklady soc. sítí (Facebook, Twitter, Google+ ad.) · Problematika bezpečnosti v online prostředí · Upravená Bloomova taxonomie podle Kanterové · Od kolaborace ke kooperaci podle Jarche · Učitel v prostředí sociálních sítí (vícenásobná osobnost podle Turke, rezident/návštěvník podle Whita, vztah k žákům) · Kontrola vlastní digitální stopy, vědomé budování virtuální online přítomnosti v roli učitele Technologiemi vyvolávané vize změn školského systému - zdokonalování, reforma, transformace, disrupce
Posláním předmětu je doplnit vědomosti a kompetence získané v předchozích 2 semestrech specializovaného studia ICT oboru Vychovatelství o nadstavbu umožňující zahrnutí světa soc. sítí do jejich vychovatelské činnosti. Tato problematika zahrnuje jak budování osobního vzdělávacího prostředí samotných studentů online, tak metodiku práce s žáky ve virtuálním prostředí počítačových sítí včetně seznámení s riziky spojenými s využitím internetu při práci s dětmi.
Předmět je zároveň završením specializovaného studia ICT pro obor Vychovatelství. Jeho podstatou je proto též shrnutí všech hlavních tematických celků, které byly v rámci studia probírány, vysvětlení nesrozumitelných partií a opakování látky podle požadavků ke zkoušce. Ta bude též zahrnovat celou šíři oboru, a tak bude zároveň sloužit jako příprava ke státní zkoušce, kterou celé bakalářské studium Vychovatelství vyvrcholí.