1. Příběh moderní vědy a techniky.
2. Co patří do přírodovědné gramotnosti.
3. Dětské koncepce přírodních jevů a práce s nimi.
4. Pokusy a pozorování s dětmi, zajímavé přírodovědné problémy (voda, vzduch, elektřina a magnety, světlo, meteorologické jevy, hvězdná obloha).
5. Věda a technika v moderní společnosti (kontroverzní témata - jaderná energetika a energetika obecně, robotika?).
6. Věda a technika v umění a kultuře.
7. Vycházky a exkurze (infrastruktura města - technologie a inženýrské sítě, Prahou za astronomickými památkami, průmyslové dědictví Prahy a jejího okolí).
V poslední době jsme svědky zhoršování vzdělávacích výsledků českých žáků v přírodovědných předmětech, tedy v oblasti, kde jsme ještě v minulé dekádě patřili ke světové špičce. Současně čelíme nezájmu mladých lidí o studium přírodovědných předmětů. To vše významně ohrožuje budoucnost našeho národního hospodářství.
Seminář se zaměřuje na r ůzné méně běžné možnosti, jak zpřístupňovat svět přírodních věd a techniky dětem, a to již od mladšího věku. Klade si za cíl především ukázat jednoduché a přitom zajímavé činnosti, které může učitel bez nároků na složité pomůcky a vybavení provádět s dětmi již v mateřské školce, běžné třídě prvního stupně nebo
školní družině. Zaměříme se na obory, které nejsou na naší fakultě zastoupeny samostatnými pracovišti a jsou pro děti zajímavé (astronomie a kosmonautika, meteorologie, fyzika) nebo jsou aktuální pro porozumění současné společnosti (solární a jaderná energetika, technické aspekty ochrany životního prostředí, technické základy telekomunikací a médií). Proto jádrem předmětu budou na jedné straně jednoduché pokusy, řešení úloh a otázek, které děti kladou, exkurze s vědeckotechnickou tématikou. K jednotlivým činnostem/pokusům budou poskytovány výklady poskytující jednak porozumění prováděným činnostem, jednak uvádějící do světa vědy a techniky prostřednictvím zajímavých příběhů významných osobností.