Prohlubování didaktických dovedností I.
Prohlubování didaktických dovedností I je čistě prakticky orientovaný kurz ukazující praktické užití látky probírané v teoretických částech didaktiky a metodiky vyučování anglického jazyka. Jeho hlavní cíle jsou: 1/ připravit studenty pro pedagogickou praxi ve školách, 2/ připravit studenty pro jejich budoucí práci učitele anglického jazyka, 3/ uk ázat studentům denní život školy v České republice, nejdůležitější pedagogické dokumenty a současnou legislativu, 4/ prezentovat vybrané problémy dnešní školy a některá možná řešení.
V souvislosti s cíli předmětu se dotkneme takových témat jako: a/ Společný evropský referenční rámec pro jazyky, náplň jazykových úrovní, rozřazení žáků do skupin podle úrovně jejich znalostí, práce učitele v homogenních a heterogenních skupinách, výběr učebnic, b/ každodenní činnosti učitele anglického jazyka na základní škole, střední škole a na jazykové škole, c/ ?nová maturita? z anglického jazyka jako celek, hodnocení ústního písemného projevu u nové maturity, d/ tvorba školních vzdělávacích programů.
Formy práce v tomto semináři budou různé, především se však zaměříme na samostatné domácí studium některých pedagogických dokumentů, prezentaci získaných informací, diskusi se studenty, práci se školními dokumenty a vzorovými pracemi žáků základních a středních škol.
Extending Didactic Skills I
?Extending Didactic Skills I? is a purely practical-orientated course which shows practical applications of the subject matter dealt with in the theoretical parts of Didactics and Methodology of Teaching English. Its main objectives are: 1/ to prepare students for the period of practical training in schools; 2/ to prepare students for their future jobs as English teachers; 3/ to show students everyday life at a school in the Czech Republic, the most important school documents and current legislation; and 4/ to present selected problems at present-day schools and some possible solutions.
In connection with the objectives of the course, we will tackle such topics as: a/ The Common European Framework of Reference for Languages, the content of language levels, the division of students into groups according to their knowledge, working in homogenous and heterogenous groups, the selection of textbooks; b/ the everyday activities of a teacher in a primary school, secondary school and language school; c/ the ?new maturita exam? in English as a whole, the assessment of oral and written performances in the exam; d/ the creation of school educational programmes.
The methods used in this seminar will be varied. First of all we will concentrate on the independent home studies of some school documents, presentation of acquired information, discussion with students, work with school documents and sample the works of primary and secondary school students.