Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika českého jazyka I

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2303101

Sylabus

Kurz: Didaktika českého jazyka I Ukončení: zápočet

Požadavky k zápočtu:

Aktivní účast v semináři

Průběžné plnění úkolů, které budou zadávány v semináři. 

Prezentace vybraných úkolů

Odevzdání souboru úkolů fyzicky do rukou vyučující(ho), ev. na sekretariát katedry v týdnu od 2. do 6. ledna 2017, v elektronické podobě do 6. ledna 2017 (Z jednotlivých úkolů vytvoří studenti soubor, který předloží ke kontrole. Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k neudělení zápočtu.)

Schopnost samostatného vyhledávání informací v domácích i zahraničních tištěných i elektronických zdrojích, zevrubné studium předepsané literatury včetně odborných časopisů, didaktických portálů, RVP a minimálně dvou řad učebnic pro ZŠ a pro SŠ  

Obsahem semináře budou následují témata:

Seznam témat s přihlédnutím ke kurikulu pro 2. stupeň ZŠ:

 Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1.      Hláskosloví 2.      Spisovná výslovnost 3.      Zvuková stránka věty 4.      Psaní a výslovnost slov přejatých  

Pravopis 1.      Psaní velkých písmen 2.      Psaní i, í / y, ý 3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4.      Psaní délky samohlásek 5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek  

Morfologie 1.      Podstatná jména 2.      Tvary podstatných jmen 3.      Skloňování obecných jmen přejatých 4.      Skloňování cizích vlastních jmen 5.      Přídavná jména 6.      Zájmena 7.      Číslovky 8.      Slovesa 9.      Tvoření slovesných tvarů (časování) 10.  Příslovce 11.  Předložky 12.  Spojky 13.  Částice, citoslovce  

Obecná poučení o jazyce 1.      Čeština jako jazyk slovanský 2.      Jazyk a jeho útvary, jazykověda a její složky, jazykové příručky  

 S přihlédnutím ke kurikulu pro SŠ

Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1.      Systém českých samohlásek a souhlásek 2.      Zvuková stránka souvislé řeči 3.      Spisovná výslovnost češtiny - slov domácích a zdomácnělých 4.      Spisovná výslovnost češtiny - výslovnost slov přejatých 5.      Nejčastější chyby ve spisovné výslovnosti  

Pravopis 1.      Psaní velkých písmen 2.      Psaní i, í / y, ý 3.      Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4.      Psaní délky samohlásek 5.      Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek  

Morfologie 1.      Základní morfologické pojmy a slovní druhy 2.      Gramatické kategorie jmen 3.      Vývojové tendence u podstatných jmen 4.      Tvary přejatých podstatných jmen 5.      Gramatické kategorie sloves 6.      Vývojové tendence u sloves 7.      Přídavná jména 8.      Zájmena 9.      Číslovky 10.  Slova neohebná  

Obecná poučení o jazyce 1.      Národní jazyk a jeho členění 2.      Čeština a jazyky příbuzné 3.      Jazyková kultura 4.      Jazykověda a její disciplíny, základní pojmy 5.      Vývoj naší jazykovědy 6.      Jazykové příručky    

Anotace

Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech.

Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu.

Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.