Charles Explorer logo
🇬🇧

Didactics of Czech Language II

Class at Faculty of Education |
ON2303108

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Didaktika českého jazyka II

Cíle:Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při hodnocení žákovských prací, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Se svou rolí učitele bude konfrontován nejen při souvislé pg. praxi, ale také prostřednictvím svého minivýstupu v semináři. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.Požadavky k zápočtu:1. Aktivní účast v semináři, připouští se maximálně jedna absence (důvod netřeba udávat). 2. Seminární výstup na zadané téma 3. Písemné zpracování tématu seminárního mikrovýstupu ve formě kapitoly do sborníku - vzorové didaktické zpracování vybraného tématu. Nutno odevzdat v tištěné a elektronické podobě, rozdělení témat bude učiněno na prvním semináři. Pozdější rozdělení témat není možné, účast na prvním semináři je proto povinná.

Odevzdání všech seminárních prací do Moodle nejpozději 28. dubna 2017, 23,59 hod., vytištěné v tomtéž týdnu v semináři.Odevzdání přepracovaných prací nejpozději 19. května 2017 v době přítomnosti vyučující(ho) na fakultě.

Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu.

Struktura seminární práce sub 3 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí4) Vlastní didaktická situace

Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.

Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly.

S přihlédnutím ke kurikulu ZŠ:

Syntax, nadvětná syntax, syntaktické prostředky v slohovém užití, syntaktická jazyková kompetence jako součást komplexní kompetence komunikační 1.    Vztah tvarosloví a syntaxe u jednotlivých větných členů 2.    Syntaktické vztahy, syntaktické dvojice 3.    Podmět (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 4.    Přísudek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 5.    Přívlastek (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 6.    Předmět (synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 7.    Příslovečné určení (typy a synonymní konstrukce se zřetelem k slohovému užití) 8.    Shoda přísudku s podmětem 9.    Stavba věty jednoduché, tvoření věty jednoduché 10.             Stavba souvětí 11.             Druhy vět a větných ekvivalentů dle funkce 12.             Komunikační funkce výpovědi 13.             Významové poměry mezi větami hlavními, resp. větnými členy 14.             Psaní čárek v souvětí 15.             Psaní čárek ve větě jednoduché 16.             Tvoření vět a souvětí 17.             Tvorba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností. 18.             Větná skladba v sémantickém pojetí 19.             Textová syntax  

Lexikologie a sémantika - nemá jít o opakování z prvního stupně! 1.                  Synonymie 2.                  Antonymie 3.                  Homonymie 4.                  Termíny 5.                  Slova jednoznačná a mnohoznačná; nadřazená, podřazená, souřadná 6.                  Principy české slovotvorby 7.                  Překladová a výkladová lexikografie, korpusová  lexikografie  

Tvoření slov 1.                  Odvozování 2.                  Skládání, zkracování 3.                  Slovotvorný rozbor, stavba slova 4.                  Střídání hlásek při odvozování 5.                  Pravopis související se stavbou slova a tvořením slov 6.                  Kreativita ve slovotvorbě  

S přihlédnutím ke kurikulu SŠ:

Syntax a pragmatika - nemá jít o opakování ze základní školy! 1.                  Syntaktické vztahy a prostředky jejich vyjadřování 2.                  Syntaktický vztah zmnožení 3.                  Syntaktický vztah dominace 4.                  Větná skladba v sémantickém pojetí 5.                  Základová větná struktura a její typy 6.                  Transformace větných struktur a modifikace syntaktických konstrukcí 7.                  Pojem valence 8.                  Principy závislostní syntaxe 9.                  Principy valenční syntaxe 10.             Chyby a nedostatky u souřadného a podřadného spojování větných členů a vět 11.             Složité souvětí, jeho analýza. Stavba souvětí jako nástroj rozvoje stylizačních dovedností. 12.             Problematika slovosledu 13.             Aktuální větné členění 14.             Nepravidelnosti větné a souvětné stavby 15.             Textová syntax 16.             Komunikační funkce výpovědi 17.             Lingvistická pragmatika a řečové jednání 18.             Zdvořilostní princip, zdvořilost ve smyslu pragmalingvistickém.  Nezdvořilost vs. drzost,  ironie, nekooperativnost 19.             Základy lingvistiky textu - vlastnosti textu  

Lexikologie a sémantika 1.                  Význam pojmenování 2.                  Druhy pojmenování podle stylistické platnosti 3.                  Významové vztahy mezi slovy 4.                  Přenášení pojmenování (Metafora, metonymie a synekdocha. Mezipředmětové vztahy k LIT.) 5.                  Slovní zásoba (Mezipředmětové vztahy k LIT. A CJ) 6.                  Jazykové nedostatky související s významem pojmenování 7.                  Frazeologie 8.                  Znaková podstata lexikální jednotky 9.                  Teorie jazykového znaku  

Tvoření slov 1.                  Slovotvorná stavba slova 2.                  Principy a dynamika české slovotvorby 3.                  Odvozování 4.                  Skládání, zkracování    

Annotation

The next course of Czech language methodology is based on students presentations and their analysis. This includes dealing with problematic situations in the classroom, techniques of good practice, and model lessons.