Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika českého jazyka III

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2303114

Sylabus

Didaktika českého jazyka IIIVyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.Ukončení: zkouška

Cíle:Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence)2. Vytvoření přípravy didaktické situace k vybranému očekávanému výstupu z RVP ZV nebo RVP G - viz dále; fyzicky odevzdání v semináři v týdnu od 4. do 8. prosince 2017 (odevzdání přímo do rukou vyučující(ho) nebo na sekretariát katedry), uložení v elektronické podobě nejpozději 8. prosince 2017 (23:59) - forma bude dohodnuta v semináři.

Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce.

Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.

Struktura práce 1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!)2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí4) Vlastní didaktická situace

Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů.

Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho.

RVP ZV pro 2. stupeň ZŠ - očekávané výstupy

Žák

ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru.ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj.ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru.ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.  

RVP G - očekávané výstupy

Žák

- odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací.- při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence.- v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči.- v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu.- k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu.- v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny.- používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu.- při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky.- volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit.- posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou.- pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty.- efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet).

Anotace

Kurz je zaměřen na vyučování slohu jako významné složky komunikační výchovy, a to s akcentem na následující oblasti 1 Písemné slohové kompetence; 2 Ústní slohové kompetence; 3 Pragmatické aspekty komunikace.

Studenti získají vědomosti o vztazích mezi funkcí komunikátu, slohovými postupy a útvary, o funkčních stylech, zejména se naučí modelovat vhodné didaktické strategie a zapojovat do výuky ICT technologie a novou přenosovou techniku.

Bude sledována i formativní stránka komunikační a slohové výchovy. Velký důraz bude kladen na současné domácí i zahraniční vývojové tendence a na domácí i zahraniční literaturu.