Literatura pro děti a mládež jednosemestrálníkurs zakončený zkouškou; dotace 2hod./týden vyučující: PhDr. Věra Brožová, PhD.
Tematické okruhy
Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, specifičnost literatury pro děti a mládež, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví
Základní žánrová mapa literatury pro děti Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi
Recepce literatury pro děti a mládež, dobově preferované žánry.
Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže, adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta
Problematika tzv. dětského aspektu
Literárněhistorické kapitoly:
Kanonická díla literatury pro děti
Literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku
Folklór a literatura pro děti
Druhy a žánry slovesného folklóru
Morfologie pohádky V. J. Proppa
Literárněhistorické kapitoly:
Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)
Folklorní pohádka v četbě dětí (od poč. 19. století do současnosti)
Mýtus, pověst a jejich adaptace
Autorská pohádka, pohádková próza a fantasy
Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy; zdroje fantasy literatury a její vývoj
Literárněhistorická kapitola:
Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy a fantasy pro děti v české a světové literatuře; zakladatelská díla žánru
Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát; dětský hrdina a jeho obraz v literatuře
Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež
Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou
Fenomén návodné literatury
Literárněhistorické kapitoly:
Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a 20. století; společensko – politická podmíněnost tohoto žánru
Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století
Sci-fi, detektivka (a fantasy) v četbě dětí
Tábornická literatura; návody s příběhem
Klasické a moderní podoby poezie pro děti a mládež
Poezie pro děti a její funkce
Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze; poezie, jazyková a sémantická hra; noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba…) a dětský adresát
Literárněhistorická kapitola:
Zakladatelská díla české a světové poezie pro děti v 19. století
Tradice nonsensu ve světové literatuře
Český nonsens a jeho dobová podmíněnost
Konkrétní program kurzu, literatura, odborná literatura a pracovní handouty jsou zasílány hromadným fakultním mailem.
Seminar fosters the interpretative skills of the student in this field and cares to understand readership as a life-long attitude.