Kurz Asistentské praxe je dlouhodobější systematická práce studenta v hodinách literární výchovy a čtení na 2. stupni ZŠ v 1-2 třídách, vedených jedním fakultním učitelem. Student dostane příležitost vyzkoušet si práci asistenta učitele (spolupracovat na plánování výuky, cíleně rozvíjet čtenářské dovednosti žáků apod.) a následně ji systematicky reflektovat pod vedením zkušeného učitele.
Na začátku kurzu student společně s fakultním učitelem, který asistentskou praxi vede, zpracuje stručný projekt na cílený rozvoj některé ze základních čtenářských dovedností (dle potřeb konkrétní třídy). Společně formulují konkrétní cíle, ke kterým bude student v průběhu asistentské praxe pod supervizí VŠ pedagoga směřovat, a navrhnou jednotlivé kroky, které je potřeba udělat, aby u žáků mohlo dojít k rozvoji zvolené čtenářské dovednosti.
Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku.