Charles Explorer logo
🇨🇿

Výzkum v didaktice matematiky

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2310304

Sylabus

Přednáška je věnována především slovním úlohám a menší část pak interakci učitel – žák a učitel – třída.

Na jednoduchých aditivních i multiplikativních slovních úlohách je popsána anatomie slovní úlohy a situace slovní úlohy – nástroje, pomocí nichž učitel může tvořit úlohy  daného typu a požadované náročnosti. Uvedeny jsou řešitelské strategie některých statických, ale zejména dynamických úloh (o věku, o setkávání, o plnění bazénu) i jejich didaktické zpracování. Je ukázáno, jak učitel pomocí implicitních úloh může iniciovat objevitelské procesy žáků.  Dále  jsou rozvedeny řešitelské postupy: metoda simplifikace, metoda „od konce“ a metoda rozkladu. Poslední kapitola slovních úloh je věnována logice, úlohám, které pomáhají budovat ve vědomí žáků logická schémata V druhé části je popsána dialogická i postojová edukační strategie učitele a poukázáno je na důsledky, které z těchto přístupů plynou pro kvalitu výuky matematiky.  

Anotace

Kurz je zaměřen na vyučování matematice založené na budování schémat (tzv. metoda VOBS nebo Hejného metoda), a to pro 2. stupeň základní školy. Jde o pokračování kurzu ze zimního semestru.

Studenti, kteří první kurz nenavštěvovali, dostanou písemné materiály a přístup k videozáznamům výuky.