1.Teorie profesí. Učitelství jako profese a její specifika.
Prestiž učitelství. Spokojenost v profesi. Mýty o učitelství. 2.Kontexty učitelské profese.
Současné problémy učitelské profese, rozkvět a krize učitelství. Profesionalizace a deprofesionalizace učitelství. 3.Podmínky práce učitelů.
Pracovní zátěž a profesiogram. Syndrom vyhoření.
Zdraví a nemoci z povolání učitele. 4.Kategorie pedagogických pracovníků. Kvalifikace učitelů. Zákon o pedagogických pracovnících. 5. Osobnost učitele.
Model profesního chování a etický kodex. Autorita profesionála a její utváření. Typologie učitele.
Profesní deformace. 6.Pedagogické role, činnosti a povinnosti učitele. Specifičnost práce učitele ve škole. 7.
Profesní znalosti učitele. Koncept kompetence.
Standard učitelské profese. Zahraniční modely profesního standardu. 8.
Hodnocení v učitelské profesi. Modely kvality učitele (dobrý učitel, kvalitní učitel, efektivní učitel, učitel-ideál).
Kriteria hodnocení. Nástroje hodnocení (reflexivní deník, hospitace, profesní portfolio).
Studenti se seznámí se stěžejními koncepty teorie učitelské profese. Porozumí učitelství jako expertní profesi a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech.
Osvojí si základní charakteristiky profese učitele a podmínky udržitelnosti kvality a rozvoje profese. Budou se zabývat aktuálními problémy učitelství.
Budou schopni teoretické reflexe učitelské praxe.