Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie profese učitele

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON23142106

Sylabus

1.Teorie profesí. Učitelství jako profese a její specifika.

Prestiž učitelství. Spokojenost v profesi.  Mýty o učitelství. 2.Kontexty učitelské profese.

Současné problémy učitelské profese, rozkvět  a krize učitelství. Profesionalizace a  deprofesionalizace učitelství. 3.Podmínky práce učitelů.

Pracovní zátěž a profesiogram. Syndrom vyhoření.

Zdraví a nemoci z povolání učitele. 4.Kategorie pedagogických pracovníků. Kvalifikace učitelů.  Zákon o pedagogických pracovnících. 5.  Osobnost učitele.

Model profesního chování a etický kodex.  Autorita profesionála a její   utváření. Typologie učitele.

Profesní deformace. 6.Pedagogické role,  činnosti  a povinnosti učitele. Specifičnost práce učitele ve škole. 7.

Profesní znalosti učitele. Koncept kompetence.

Standard učitelské profese. Zahraniční modely profesního standardu. 8.

Hodnocení v učitelské profesi. Modely kvality učitele (dobrý učitel, kvalitní učitel, efektivní učitel, učitel-ideál).

Kriteria hodnocení. Nástroje hodnocení (reflexivní deník, hospitace, profesní portfolio).

Anotace

Studenti se seznámí se stěžejními koncepty teorie učitelské profese. Porozumí učitelství jako expertní profesi a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech.

Osvojí si základní charakteristiky profese učitele a podmínky udržitelnosti kvality a rozvoje profese. Budou se zabývat aktuálními problémy učitelství.

Budou schopni teoretické reflexe učitelské praxe.