1. Celoživotní vzdělávání jako princip vzdělávacích soustav, evropský rámec kvalifikací a kvalifikace pedagogických pracovníků. Andragogika disciplíny vztahující se ke vzdělávání dospělých.
2. Profesionalizace učitelství. Přípravné vzdělávání učitelů. Trendy, modely, koncepce, problémy. Strukturované studium učitelství. Studenti a absolventi učitelství.
3. Profesní rozvoj a kariéra učitelů. Současné problémy dalšího vzdělávání učitelů. Vzdělávání pedagogických sborů. Vzdělávání ředitelů škol.
4. Dospělost a její periodizace.Dospělí jako cílová skupina vzdělávání.Životní cyklus a jeho vliv na vzdělávání dospělých.
5. Determinanty vzdělávání a učení dospělých (fyzický stav-smyslová soustava,zdravotní stav, psychický stav-intelekt emoce, paměť, sociální determinanty, hygienické podmínky a vnější vzdělávací podmínky) .Podmínky efektivního učení. Přístupy k učení, motivace a kognitivní styly.Bariéry pro učení a vzdělávání dospělých.
4. Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání.
5. Formy vzdělávání dospělých.Prezenční, kombinované a distanční vzdělávání. Individualizované a individuální vzdělávání a výuka dospělých.
6. Pedagogické zásady vzdělávání dospělých.Vzdělávací potřeby a jejich zjišťování. Kultura vzdělávání dospělých.
7. Specifika vzdělávání učitelů z praxe. Profesní sebereflexe učitelů
8. Projektování programů pro další vzdělávání. Přístupy k hodnocení dospělých.
9. Formy a metody ve vzdělávání dospělých. Aktivizující metody.
10. Učitel/lektor ve vzdělávání dospělých dospělých. Vzdělavatel učitelů ve vysokoškolské přípravě a v dalším vzdělávání učitelů, osobnost, kompetence. Mentoring, supervize, koučování.
11. Specifika vzdělávání seniorů. Instituce a programy. U3V.
Studenti se budou se věnovat teoretickým a praktickým otázkám profesionalizace učitelství, modelům a institucionalizaci přípravného a dalšího vzdělávání učitelů. Získají teoretické základy vzdělávaní dospělých a porozumí principu celoživotního vzdělávání. Budou se zabývat aktuálními otázkami profesního rozvoje, kariéry učitelů a systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.