1. Speciální pedagogika ve struktuře pedagogických věd.
2. Vnitřní struktura speciální pedagogiky, přehled subdisciplín a jejich interdisciplinárních souvislostí.
3. Komplexní charakteristika osob s různým stupněm postižení a identifikace jejich vzdělávacích potřeb.
4. Problematika integrace a jejích forem v kontextu českého školství a sociálních služeb.
5. Paradigmatický posun od segregace k inkluzi a jeho dopady v teorii i praxi speciální pedagogiky.
6. Praktické otázky výchovy a vzdělávání dítěte s postižením v běžné škole.
Předmět poskytuje psycho-sociální a pedagogickou charakteristiku dětí s různým stupněm postižení. Upozorňuje na specifické potřeby rodiny pečující o dítě s postižením a na možnosti řešení.
Objasňuje problematiku komprehenzní péče a integrace dětí s postižením, ekosystémový vztah dítě - rodina - škola. Obsahem je identifikace speciálních vzdělávacích potřeb u nás a v zahraničí, volba vzdělávací cesty, požadavek individualizace a diferenciace cílů i metodických postupů při vzdělávání, přehled systému škol a zařízení určených pro vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.