NOVÉ TECHNOLOGIE OVLIVŇUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ
• Rethinking Education: Opening Up Education (Evropská Komise 2013), Horizon Report 2013 (New Media Consortium), Recombinant Education: Regenerating the Learning Ecosystem (KnowledgeWorks Forecast 3.0) a další plány a predikce dopadů vývoje technologií na vzdělávání a školství
• čtečky elektronických knih, tablety, chytré telefony, ultrabooky, 1:1 computing, cloud computing, fenomeny BYOD, OER, MOOC, VLE, PLE, rozšířená realita
• elektronické učebnice, interaktivní učebnice, digitální učební materiály
• platformy pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů
OVĚŘOVÁNÍ ICT DOVEDNOSTÍ, INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI A INFORMAČNÍ VÝCHOVY U ŽÁKŮ
• základy vytváření učebních materiálů a úloh
• standardy ve vzdělávání a v kurikulu, standardy vzdělávací oblasti ICT RVP ZV
• výzkum International Computer and Information Literacy Study 2013 (ICILS)
• European Computer Driving Licence (ECDL)
• projekt Tajemství informační gramotnosti (TIGR), Gepard, SCIO,
• Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
• další systémy a aktivity, např. testování 5. a 9. ročníků (NIQES), Ingot (JSI), IT Fitness (DZS), Bobřík informatiky
VYBRANÉ NÁSTROJE PODPORY PEDAGOGICKÉ PRAXE PROSTŘEDNICTVÍM TECHNOLOGIÍ
• difuze technologií ve škole 21. století, difuzní model, plánovací a evaluační nástroje Profil Škola21
• systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT, aktuální situace a plány vzdělávací politiky
• digitální učební materiály (DUM)
• úložiště výukových objektů na Internetu
• moderní on-line způsoby a metody vzdělávání pedagogických pracovníků, např. masivní otevřené on-line kurzy (MOOC), webináře, webcasting a educasting atp.
Předmět ON2319811 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání. Předmět se zaměřuje především na problematiku využívání nových médií a nových technických a technologických didaktických prostředků, které ovlivňují vzdělávání a které lze využívat jako učební zdroje a opory pro informační výchovu, zejm. čtečky elektronických knih, tablety, 1:1 computing, cloud computing atp. Dalším významným tématem, jemuž předmět Didaktika ICT 02 věnuje pozornost, jsou způsoby a metody používané k ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků v ČR a v zahraničí, např. mezinárodní výzkum International Computer and Information Literacy Study (ICILS), European Computer Driving Licence (ECDL), Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) atp. Součástí předmětu je problematika standardů ve vzdělávací oblasti ICT v RVP.
V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem vytvářet vhodné učební materiály a úlohy, které splňují základní testologické parametry a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace informační výchovy ve výuce. Součástí tohoto tématu je seznámení s platformami pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů.