ZÁKLADNÍ POJMY A TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRO IMPLEMENTACI VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROSTŘEDÍ do vzdělávání na ZŠ a SŠTeoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e-portfolio.Výukové objekty a jejich úložiště. Kritéria pro hodnocení výukových objektů.
E-LEARNING JAKO PODPORA VÝUKY A UČENÍ VE ŠKOLNÍ PRAXIMožnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Edukační procesy podporované ICT. Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.
TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKU VE ŠKOLNÍ PRAXIPráce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení.
NĚKTERÉ PŘÍKLADY E-LEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ Modelové ukázky vybraných systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Příklady nabídek e-learningových vzdělávacích aktivit pro ZŠ a SŠ.
ZÁKLADY PRÁCE S MOODLEZákladní charakteristiky a možnosti Moodle.Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.
N ÁVRH VLASTNÍHO KURZUNávrh scénáře e-learningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.Kritéria pro hodnocení e-learningových kurzů.
Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků.
Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.