Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika technické a informační výchovy 04 - e-learning ve školní praxi

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2319951

Sylabus

ÚVOD

Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojem e-learning, e+learning.

E-LEARNING VE ŠKOLNÍ PRAXI

Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Základní pojmy (programované učení, e-learning, výukové programy, on-line formy výuky, on-line podpora výuky, blended learning, výukový objekt, úložiště výukových objektů, aj.). Edukační procesy podporované ICT.

Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.

TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKY VE ŠKOLE

Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Výhody a nevýhody. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.

Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace (např. chat, videokonference) při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Výhody a nevýhody.

Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení. Výhody a nevýhody.

POČÍTAČOVÉ EDUKAČNÍ SYSTÉMY PRO ŘÍZENÍ ŽÁKOVA UČENÍ

Modelové ukázky komerčních a Open Source systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.

ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE

Základní charakteristiky a možnosti Moodle z hlediska různých skupin uživatelů.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro tvůrce kurzu.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro učitele.

Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle pro studenta.

NÁVRH SCÉNÁŘE

Návrh scénáře elearningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.

Kritéria pro hodnocení elearningových kurzů.

Anotace

Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT k vytvoření edukačního prostředí, k podpoře klíčových procesů probíhajících ve školním vzdělávání a k vytvoření optimálních podmínek s využitím ICT pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák. pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v něm? se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat své práce, sdílet nástroje a v němž učitel může vyvíjet své přípravy, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní práce a činností žáků.

Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.