A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastech
Náprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.
Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.
Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace.
Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.
Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.
V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.
Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.
Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.
III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků: I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?) II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?) III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd. IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence V) Možnosti psychologické intervence VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU VII) Kazuistiky
Tento kurz bude fakticky rozdělen na dvě části. 1)Jednak se bude snažit postihnout problematiku reedukace specifických poruch učení u dětí mladšího a staršího školního věku a 2) též problematiku SPU na 3. stupni školního vzdělávání, tj. diagnostické a intervenční postupy při práci se středoškoláky.
Po úvodním semináři, který bude věnován obecným zásadám náprav specifických poruch učení, možnostem speciálně pedagogické intervence a otázkám prevence SPU, budou těžištěm kurzu oblasti speciálně pedagogické nápravy a konkrétní techniky reedukace specifických obtíží.