Charles Explorer logo
🇬🇧

Specific Learning Disabilities - Intervention and Therapy

Class at Faculty of Education |
ON913022

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

A) Tematické okruhy zaměřené na intervenci u dětí mladšího a staršího školního věku I) Specifické poruchy učení, možnosti prevence, možnosti intervence, zásady nápravy, stěžejní oblasti nápravy II) Techniky nápravy specifických poruch učení v následujících oblastech

Náprava percepčních obtíží ve sluchové oblasti bude zaměřena na sluchovou analýzu a syntézu řeči, rozlišování měkkých a tvrdých slabik a sluchovou diferenciaci délky samohlásky.

Náprava percepčních obtíží v oblasti zrakové bude postihovat rozlišování figury a pozadí a inverzních obrazců, vždy na různé úrovni obtížnosti vzhledem k cílovým věkovým kategoriím.

Náprava obtíží v prostorové orientaci se bude soustředit na vnímání vlastního tělového schématu, na určování směru a rozlišování pravo-levé orientace.

Nácvik sekvencí a posloupností bude využívat číselných řad, ustálených posloupností, jakými jsou např. dny v týdnu, roční období atd., instrukcí v určitém pořadí apod.

Terapeutické postupy pro nácvik koncentrace pozornosti budou představeny pomocí různých cvičných materiálů užívaných v poradenství, bude též zmíněn program KUPOZ.

V rámci nácviku čtení budou studenti seznámeni se základními technikami užívaných u dětí se specifickými obtížemi, tj. s technikou čtení s okénkem, s metodou dublovaného čtení a s metodou globálního čtení.

Postupy nácviku psaní budou reflektovat cvičení na uvolnění ruky, správného držení psacího náčiní a využívání grafomotorických cvičení. Pro odstraňování dysgrafických obtíží u starších dětí budou zmíněny možnosti nácviku sklonu a velikosti písma. Stručně bude představen i grafomotorický program Dr. Y. Heyrovské.

Problematika odstraňování specifických matematických obtíží bude vycházet především z reedukačních materiálů J. Nováka (Tobiáš 2000). Bude zaměřena na prostorovou orientaci, rozvíjení představy množství prvků a představy číselné řady, z níž pak vycházejí základní matematické operace.

III) Vybraný tréninkový program pro nápravu SPU: metoda Brigitte Sindelarové - Deficity dílčích funkcí B) Tematické okruhy 2. části kurzu zaměřené na intervenci u středoškoláků: I) Specifické poruchy učení v adolescenci a dospělosti (projevy, diagnostika,?) II) Přístup k problematice SPU na střední škole ? v ČR a ve světě (vývoj, právní úprava,?) III) Student s SPU na střední škole ? přijímací zkoušky, studium, maturitní zkouška, atd. IV) Možnosti speciálně pedagogické intervence V) Možnosti psychologické intervence VI) Specifika profesní orientace žáků a studentů s SPU VII) Kazuistiky

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Tento kurz bude fakticky rozdělen na dvě části. 1)Jednak se bude snažit postihnout problematiku reedukace specifických poruch učení u dětí mladšího a staršího školního věku a 2) též problematiku SPU na 3. stupni školního vzdělávání, tj. diagnostické a intervenční postupy při práci se středoškoláky.

Po úvodním semináři, který bude věnován obecným zásadám náprav specifických poruch učení, možnostem speciálně pedagogické intervence a otázkám prevence SPU, budou těžištěm kurzu oblasti speciálně pedagogické nápravy a konkrétní techniky reedukace specifických obtíží.