Při realizací stáží je nutné, aby student navštívil alespoň tři stanovená pracoviště. Kredity jsou děleny podle časové dotace v jednotlivých typech zařízení (1 kredit představuje 20 hodin přímé výuky, 7 hodin nepřímé). Student získává celkem 8 kreditů, přitom minimum hodin strávených na jednom pracovišti je 20 (plus 7 hodin za nepřímé činnosti).
Kredity mohou být získány za stáže v těchto typech zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, školní poradenské pracoviště, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče a další etopedická zařízení, kde pracuje psycholog (diagnostický ústav, výchovný ústav, dětský domov), Informační a poradenské středisko při Úřadech práce, poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy. Je možné navštívit také občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, kde je zaměstnáván psycholog (nebo je psycholog např. supervizorem tohoto pracoviště ? v tomto případě se stáž realizuje u tohoto supervizora) ? mají většinou zaměření na oblast práce s problémovou mládeží (drogy, adiktologie, Prevcentrum), postiženými (např. dyscentrum, EPI), sociokulturně znevýhodněnou populací (SIM) aj. 1. Stáže v pedagogicko-psychologické poradně
Vzhledem k tomu, že encyklopedická stáž probíhala ve dvou pedagogicko-psychologických poradnách, může student stážovat již pouze v 1 poradně, další 2 pracoviště by měla být jiného charakteru. Je to proto, aby se zorientoval i v jiných oblastech poradenské praxe.
Náplní stáže mohou být i nadstandardní činnosti poradny (viz vyhláška č. 72, nadstandardní činnosti; v encyklopedické stáži byla pozornost zaměřena na činnosti standardní) a činnosti poradny, jdoucí do ?hloubky? některé z možných aktivit (např. skupinové aktivity pro klienty, arteterapie, jiné terapeutické aktivity, specializovaná diagnostika aj.)
Pedagogicko-psychologické poradny spolupracují v oblasti realizace stáží již v současné době. Na prvním místě jsou to poradny pražské, ale některé i mimopražské. Studenti si mohou zajistit stáž i v poradně v místě bydliště. Kromě státní poradny to může být i poradna soukromá, Na rozdíl od encyklopedické stáže není nutné aby byla zařazena do systému poradenských zařízení ve školství (tj. akreditace MŠMT), musí však zde pracovat psycholog. 2. Průběh stáží ve školním poradenském pracovišti
Vzhledem k tomu, že ve školním poradenském pracovišti se realizovaly encyklopedické stáže, mohou studenti pobývat již pouze na 1 školním poradenském pracovišti, se zaměřením na nadstandardní činnosti školních psychologů, event. se může student zaměřit na některý specializovaný dílčí problém, jdoucí do ?hloubky? (specializovaná diagnostika, intervence apod.).
Specializované stáže (na rozdíl od encyklopedických) by také mohly být zaměřeny na spolupráci s ostatními odborníky školního poradenského pracoviště a mapování jejich odborných aktivit (školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, ale též asistent pedagoga). 3. Realizace stáží ve speciálně pedagogických centrech
Stáž se může realizovat ve 2 ze 3 stážovaných pracovišť, ale vždy v SPC jiného typu, v rozsahu maximálně 4 kredity (tj. 80 hodin přímých činností, 28 hodin nepřímých činností).
Odborné kruhy stáží: 1. Problematika depistáže žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
- vyhledávání žáků se zdravotním postižením ? znevýhodněním
- konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení
- včasné intervence 2. Psychologická diagnostika žáka se SVP, vedení psychologické dokumentace 3. Poradenské intervence u žáků se SVP
- tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko ? psychologické vedení apod.)
- zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a středních škol, instruktáž a úprava prostředí
- podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- všestranná podpora optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (zaměření na žáka a celou jeho rodinu)
- tvorba, návrhy a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků 4. Přímá práce s žákem (individuální a skupinová) 5. Krizová intervence 6. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením 4. Realizace stáží v etopedických zařízeních
- Středisko výchovné péče
- Diagnostický ústav
- Dětský domov
- Výchovný ústav
V etopedických zařízeních dle individuálního zájmu studentů se mohou realizovat pouze specializované stáže, a to v rozsahu 4 kreditů (z 8), tzn. v 80 hodinách přímých činností a 28 hodinách nepřímých. Studenti si ale mohou sami stáž zorganizovat tak, že v určené dotaci (její maximální výši) se postupně seznamují se všemi typy těchto zařízení. Zajímají se o legislativu, specifika toho kterého pracoviště, o psychologické pozadí problematiky jakožto i o úlohu a odborné aktivity psychologa v tomto typu zařízení. 5. Stáže v poradenských pracovištích v resortu práce a sociálních věcí 5.1 Informační a poradenské středisko při Úřadu práce
Studenti mohou pobývat v tomto typu zařízení pouze v rámci specializované poradenské praxe, s maximálním počtem 3 kreditů (tj. 60 hodin přímých činností, 21 hodin nepřímých činností).
Aktivity studentů během praxe by měly zahrnovat především poradenské činnosti ? s přihlédnutím k aktuální poptávce klientů.
- V první fázi se student seznámí s IPS ? spádová oblast, zřizovatel, klientela, provoz střediska, pracovníci, spolupráce s dalšími institucemi,?
- V rámci poradenské činnosti: psychologická vyšetření, testování profesních zájmů atd.
- Další odborné činnosti dle aktuální nabídky IPS: besedy, přednášky, kurzy atd.
Metody: rozhovor, konzultace, testy rozumových schopností, dotazníkové metody atd. 5.2 Poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy
Stáž v tomto typu zařízení patří mezi encyklopedické poradenské stáže, tj. povinné pro všechny studenty. V první fázi pobytu na pracovišti se student seznamuje s legislativou, zaměřením poradny, klientelou. Obsah stáže záleží na konkrétní nabídce té které poradny, může se týkat diagnostických, intervenčních a terapeutických ? individuálních i skupinových aktivit, a to jak v práci s dospělou, tak dětskou populací.
V případě zájmu může student navázat specializovanou stáží, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat na některou odbornou oblast (diagnostika, intervence, terapie, prevence). 6. Stáže na pracovištích v neziskovém sektoru
Neziskové organizace se ve svých aktivitách zaměřují na pomoc jedincům, dětem i dospělým a jejich rodinám v obtížných životních situacích, na pomoc zdravotně postiženým občanům, na pomoc minoritním skupinám apod. Jejich status je dán typem pracoviště ? mohou to být občanská sdružení, veřejně prospěšné společnosti či dokonce společnosti s ručením omezením. Některá z pracovišť doplňují nabídku psychologické pomoci, jiná mají charakter spíš poradenských služeb legislativních, sociálních apod.
- Neziskové organizace pro pomoc zdravotně postiženým jsou občanská sdružení, která navazují na činnost speciálně pedagogických center a bezplatně poskytují postiženým dětem a dospělým i jejich rodinám širokou paletu služeb (právní poradenství, asistenční služby, organizace rehabilitačních pobytů, poskytování pomůcek, volnočasové aktivity, pomoc při integraci do činností každodenního života?apod.). Stejně jako speciálně pedagogická centra i tato zařízení se zaměřují vždy na určitý typ zdravotního postižení. Pokud je součástí pracovního týmu těchto neziskových organizací psycholog, je náplň jeho práce obdobná jako je tomu v případě SPC (např. APLA) či PPP (např. dyscentrum).
- Jiné neziskové organizace se uplatňují v oblasti drogové problematiky a prevence. Jejich aktivity jsou pestré, jde o činnosti diagnostické, poradenské a terapeutické. Významné místo má prevence ? od šířeji pojatých programů po specifické a dostupnost péče ? tzv. nízkoprahová zařízení. Realizace stáže závisí na tom, zda na daném typu zařízení pracuje psycholog a obsahová náplň se podřizuje cíli, programu instituce a rozsahu činnosti. Vhodnými pracovišti je např. Prevcentrum, K-centrum aj.
- Další oblastí je terénní a psychosociální péče a práce s klienty minoritních populací. Na tomto poli vznikla důležitá pracoviště ? Střediska integrace menšin. Jsou to zařízení Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR, ale nejsou zde zatím plánovány encyklopedické praxe, řadíme je proto do praxí specializovaných. Protože se jedná o zařízení ?projektová? (z (ESF), velmi se svou činností podobají neziskovým organizacím (více než poradnám a SPC).
V neziskových organizacích mohou studenti realizovat stáže pouze specializované, a to v rozsahu 4 kreditů (tj. 80 hodin přímých činností, 28 hodin za nepřímé činnosti). Doporučujeme kontaktovat příslušného garanta kurzu v případě, že by se měla s