Předmět sociologie výchovy a vzdělávání, její vývoj, hlavní směry. Orientace výzkumu.
Makrosociální faktory výchovy a vzdělávání ? sociální struktura společnosti, národnostní a etnická skladba, politický systém, ekonomické faktory. Vývoj společnosti, modernizace (technologický vývoj, urbanizace, změny v rodině) a socializace.
Kultura a socializace.
Vztah společenského a přírodního v socializačním procesu. Demografické faktory výchovy a vzdělávání. Formování tělesnosti. Gender.
Organizační, institucionální a skupinové aspekty výchovy a vzdělávání. Mikrosociologické aspekty (rodina, vrstevnické skupiny).
Škola a školní třída.
Postavení, role, funkce a profese vychovatele a učitele.
Studium, studijní dráhy. Demokratizace přístupu ke vzdělání.
Studenti vysokých škol.
Sociálně ekonomická problémovost (chudoba, nezaměstnanost, příkré sociální rozdíly) mladých, uplatnění a perspektivy absolventů.
Formování osobnosti v sociologickém pohledu. Hodnotové orientace, formování názorů, mínění a postojů.
Etapy života. Sociologické přístupy k dětství.
Mládí a mládež. Generace.
Mládežnické subkultury. Protest proti světu dospělých. Národnostní a etnické konflikty (antisemitismus, vztah k Romům, postoj k cizincům).
Volný čas, vliv médií. Problém násilí v médiích.
Sociologické pojetí školy. Demokratizace přístupu ke vzdělání.
Učitelské povolání v pohledu sociologie.
Sociální deviace dětí a mládeže. Kriminalita, prostituce, alkoholismus a nealkoholové toxikomanie; sebevražednost.
Ohrožené děti