Struktura a řád uměleckého díla, znakové systémy a jejich komparace, vztah tvaru, prostoru a strukturně hudebního času, kompozice, hudební formy, tektoniky a struktury Přednášky:
1. Didaktické využití komparace uměleckých druhů ve výtvarné a hudební výchově.
2. Řeč umění a cesty k jejímu porozumění I.
3. Řeč umění a cesty k jejímu porozumění II.
4. Kompozice, hudební forma a tektonika I.
5. Kompozice, hudební forma a tektonika II.
6. Morfologie a tektonika figurativního výtvarného umění a tonální hudby
20. století.
7. Morfologie a tektonika abstraktního expresionismu a atonální a aleatorické hudby
20. století.
8. Morfologie a tektonika racionální abstrakce a atonality a výtvarného a hudebního minimalismu ve
20. století.
9. „Přímá řeč“ reality ve výtvarném umění a hudbě
20. století I.
10. „Přímá řeč“ reality ve výtvarném umění a hudbě
20. století II.
Metodologická koncepce předmětu vychází z analýzy výrazových prostředků výtvarného umění, hudby, literatury, dramatu, filmu atd. Pro konkrétní realizaci budou v souladu se zájmem studentů a jejich oborovou profilací vybírány dva až tři druhy umění nebo umělecké žánry.
Koncepce Kontextů umění 1, I – v těsné odborné i didaktické spolupráci s katedrou hudební výchovy – je zaměřena na metodologické aspekty umělecké komparace, seznamuje s terminologií obou oborů a s konkrétními příklady komparace výtvarného umění a hudby od impresionismu do současnosti.