Pedagogicko – psychologické poradenství (struktura, cíle, profese, zpráva,ivp, historie, etika, role, proces)
Seminární úkol Poradenství II.
¢Najděte žáka s obtížemi ve výuce
¢Naplánujte plán pedagogické podpory na úrovni PO1 – to, co je v kompetenci učitele
¢Využijte zaslanou metodiku PO
¢Použijte formulář PLPP
¢Anonymizujte
¢Pojmenujte SEM_POR2_Novakova.doc
¢Pošlete na Veronika.pavlas.martanova@gmail.com
¢Zápočty/ známky budou po posledním setkání
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Poradenství je aplikovaná teoretická i praktická disciplína
Zaměřený řízený proces, ve kterém poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému, hledání a dosahování osobních cílů či efektivnějšího využívání vlastních možností
Poradenství jako specifický typ psychologické pomoci vyžaduje od poradenských pracovníků kvalifikaci v magisterském studiu i stálý profesionální růst
Odborná kvalifikace vyžaduje znalost psychologie, zejména teorií osobnosti a znalost poradenských metod, někdy i znalost speciální pedagogiky
Cíle poradenství 1.Usnadnit změny chování – které umožní klientovi produktivnější a uspokojivější život 2.Zvýšit adaptivní dovednosti – vyrovnávání se s novými situacemi a novými požadavky v etapách životní cesty 3.Zvýšit kvalitu rozhodování – vedení klienta k samo-statnému rozhodování a přijetí osobní odpovědnosti 4.Zlepšit vztahy – obtíže z defenzivního chování, či nedostatečně rozvinutých sociálních dovedností 5.Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál – klient získává příležitost učit se novým způsobům využívání vlastních schopností a zájmů
Poradenské služby ve školství - struktura
Školy – školní poradenské pracoviště
učitel - výchovný poradce
učitel - školní metodik prevence
specialista na reedukaci SPU , školní nebo poradenský psycholog z PPP
učitel - metodik pro práci s nadanými žáky
Regionální úroveň
PPP - Pedagogicko psychologické poradny
SPC - Speciální pedagogická centra pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež/
SVP - Střediska výchovné péče/
Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
Vývoj poradenství v Evropě a USA
Počátek 20. století
-s rozvojem průmyslu potřeba poradenství pro volbu povolání
-Psychotechnický ústav Masarykovy akademie práce
-odborné poradenství pro děti a mládež ve vazbě na školy
-Alfred Adler – psychologické kliniky při školách ve 20. letech ve Vídni 60. léta
pedagogicko-psychologické poradny
výchovný poradce na školách 70. léta
-diagnostické ústavy
-linky důvěry 80. / 90. léta
-Střediska výchovné péče
--Speciálně pedagogická centra
-Etický kodex
-ŠMP, OMP
-
Hlavní cíle školního poradenského pracoviště ( 1/2 )
¢Zkvalitnit sociální klima školy,
¢připravit podmínky a rozšířit možnosti inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a talentovaných,
¢vybudovat příznivé sociální klima pro inkluzi kulturních odlišností na škole,
¢posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
¢sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci,
¢prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
¢zlepšit koordinaci poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce
¢Inkluze = vytvoření rovných podmínek ve šk. Prostředí (v realitě už mnohde funguje)
Legislativní rámec
Školský zákon 561/2005
Novelizace č.82/2015 § 16 (žáci se SVP = potřebuje podpůrné opatření)
Vyhláška 72/ 2005 - 116/2011 – 197/2016 (o poskytování poradenských služeb)
Vyhláška 73/ 2005 - 147/2011 – 27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami) 197/2016 (o poskytování poradenských služeb)
¢PPP
¢SPC
¢Škola (školní poradenské pracoviště)
¢27/2016 (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami)
¢PO nejen pro žáky „s diagnózami“
¢Problémy ve vzdělávání a v chování a jednání
¢Od jednoduchých intervencí bez finančních nároků po složitější
¢Ihned, když nefunguje, jít „výše“
¢Novinky 2016 - Inkluze
¢Hlavní vzdělávací proud jako první volba
¢Nemožnost obrácené integrace
¢Podpůrná opatření 1 – 5
¢Zvýšení kompetence učitelů – PLPP
¢Ivp (kontrola 1 x ročně)
¢Asistence
¢Doučování
¢Informovaný souhlas a revizní pracoviště
¢Poradenské služby jako servisní organizace pro školy
¢Administrativa (platnost, souhlasy)
¢Podpůrná opatření
Novela školského zákona s platností od 1. září 2016 zavádí nový pojem PO určená dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), která definuje jako „nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáků“
Žák se SVP má podle novely školského zákona právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření, která by mu měla pomoci naplnit jeho vzdělávací potenciál. Učiteli by podpůrná opatření měla přinést více možností v individualizaci výuky podle potřeb žáků.
Jaká jsou PO v zákoně?
¢Úprav. organizace,obsahu,hodnocení, forem,metod
¢předměty speciálně pedagogické péče.
¢prodloužení délky SŠ nebo VOŠ až o dva roky
¢ přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání
¢ kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a komunikačních systémů
¢Úpravu očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených RVP
¢Vzdělávání podle IVP
¢Využití asistenta pedagoga.
¢Využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka , přepisovatele
¢Nové pojetí
Zákon se správně vyhýbá označování žáků tzv. zdravotními diagnózami:
Žáci, kteří mají zdravotní postižení: mentální, tělesné, zrakové, sluchové, narušení komunikační schopnosti, poruchu autistického sp. nebo kombinaci
Žáci dlouhodobě nemocní, žáci s psychickým onemocněním, žáci s poruchami učení, PCh.
Žáci z velmi nepodnětného sociálního prostředí, žijící v tzv. vyloučených lokalitách, žáci v rodinách, které se dětem nevěnují
Cizinci a azylanti
PO a termíny
¢PO 1 škola
¢PO 2-3-4 PPP
¢PO 2-5 SPC
¢Do 3 M termín vyšetření
¢Do 1M zprávu, do 4M realizace PO
PO 1- Škola:
¢• Identifikuje speciální vzdělávací potřeby žáka.
¢• Navrhuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.
¢• Realizuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.
¢• Vyhodnocuje podpůrná opatření v 1. stupni podpory.
¢3M či až trvale
¢Bez nároku na finance
¢Kompetence učitele
¢PO 1 příklady
¢Organizace práce, metody, vytvoření PLPP (ukázat)
¢Individualizovaná pomoc učitele
¢Spolupráce s rodiči
¢Příklady: přesazení žáka na jiné místo, diferenciace výuky ve skupinách, poskytnutí delšího času na vypracování úkolu, volba typu písemné nebo ústní zkoušky
Stanovení: 1.pedagogickou diagnostiku žáka samotného nebo žáka v interakci s třídním kolektivem (učitelem), 2. analýzu domácí přípravy žáka, 3. identifikaci zjevných rizikových faktorů na straně žáka i rodiny, 4. analýzu vlastního pedagogického přístupu.
Příklady individualizace výuky:
¢Krokování a individualizace dílčích vzdělávacích cílů.
¢Diferenciace důležitosti učiva (určení priorit, dílčích kroků)
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, IPPP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků základních škol, žáků mladšího i staršího školního věku.
Témata předmětu:
• Poradenství v systému psychologických disciplín.
• Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.
• Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.
• Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství: školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; pedagogicko-psychologické poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologick ého poradenství, neziskové organizace, pedopsychiatr a lékařská zařízení.
• Odborné činnosti PPP a SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.
• Nejčastější poradnami řešené problémy školního věku: profesionální volba a volba vzdělávací cesty, vývojové poruchy učení a chování, otázka špatného prospěchu, neurotické obtíže, agresivní a asociální chování, vývojové obtíže a krize rodičovské autority.