Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika matematické gramotnosti II s exkurzí

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPB01M1H5B

Sylabus

Okruhy:

1) rozdíl mezi rozvíjejícími, diagnostickými a terapeutickými aktivitami; ukázky práce s dětmi se zaměřením na budování představ u pojmu "možnosti" a práce se strukturovanými celky na bázi rytmizací a transformací strukturovaných celků z jednoho do jiného komunikačního kódu jako podpora porozumění; diagnostické aktivity v předmtematické gramostnosti typ 1

2) diagnostické aktivity typ 2 ve vztahu k pojmu číslo v roli počtu a garfické a gestické modely a diagnostika schopnosti zpracování časoprostorových údajů; pojem celek a jeho části - rozvíjející aktivita dekompozičně-kompoziční

3) gradace aktivit vázaných na shodná a podobná zobrazení; představa o tvarech věcí a jejich identifikace; kompletace a kompozice v prgrafické práci s celkem a částmi; didaktická struktura - tvorba, využití v plánování a reflexi

4) porovnávání množství a problémové aktivity; úvod k úlohám typu Zebra

5) kompletace a substituce v manipulativních, grafických a akustických aktivitách; cesta k celé větě

6) pravda a nepravda - vyhodnocení pravdivosti sdělení a lokální důkaz; hry na pravděpodobnost

7) stolní hry s pravidly: vybrané strategie seznamování s pravidly

8) volitená témata dle zájmu studentů

Anotace

Kurz navazuje na kurzy č. 18 a 25. Kurz obsahuje jak část didakticko-teoretickou, tak část praktickou: pozorování v mateřské škole nebo případná přímá práce s dětmi, analýza situací a diskuse.

Kurz inovován: zaměřenost na didaktické struktury.