Obsahem předmětu je: vzbuzení či prohloubení zájmu studentů o obor učitelství pro mateřské školy; uvedení do problematiky předškolního vzdělávání; seznámení s prostředím a životem v mateřské škole; získání pedagogické zkušenosti (pozorování pedagogických situací, navazování kontaktů s dětmi, pozorování a analyzování práce učitelky); srovnání fungování fakultních mateřských škol, reflexe shodných a odlišných momentů pedagogické praxe; sebereflexe studenta; hospitační činnosti; pohospitační reflexe (rozbory) první pokusy o vstup do pedagogické situace (navazování kontaktů s dětmi); drobné asistenční činnosti; cílené a strukturované pozorování (u absolventů středních pedagogických škol); rozhovor s fakultní učitelkou a beseda s ředitelkou fakultní školy; plnění úkolů zadaných vedoucím praxe; plnění úkolů zadaných fakultní učitelkou (především u absolventů SPgŠ).
Týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.
Úvodní motivační praxe uvádí studenty do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, administrativní stránkou pedagogické praxe, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek. Stěžejní činností této náslechové pedagogické praxe jsou hospitační činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí. Součástí výuky je týdenní pedagogická praxe ve fakultní mateřské škole.
Časová zátěž (3 kredity):
- přímá výuka na semináři: 12 hodin
- praxe doprovázená vyučujícím: 30 hodin
- práce na úkolech v Moodle a příprava na výuku v rámci týdne praxe: 20 hodin
- příprava na prezentaci vlastní praxe: 13 hodin